Europas nya stridsflygplan

Artikel 2019-10 ur kommande nr av

Viljan att vara oberoende från USA och dess F-35 och möjlighet till export tros vara de viktigaste drivkrafterna i den europeiska strävan att utforma en sjätte generation. 

New Generation Fighter (NGF) är en föreslagen sjätte generationens jaktflygplan, som för närvarande utvecklas av Frankrikes Airbus Defense and Space och Dassault Aviation. Konstruktionen visar ett snyggt tvåmotorigt jaktflygplan med tydliga stealth-egenskaper, liksom en sammansatt delta-vinge för att öka manövrerbarheten och en avsaknad av vertikala / horisontella stabilisatorer för att sänka dess radartvärsnitt. Företagen har tydligt utnyttjat något av det arbete som de har utfört på sin avancerade stealth-drönare EUROn, som har provflugits under flera år.

En NGF-modell visades i Paris på Euronaval 2018 i oktober förra året. I december 2018 tillkännagav Spanien sin avsikt att gå med i projektet och anslöt sig formellt den 14 februari 2019. Den första flygningen av en prototyp förväntas 2030 för att tas i tjänst mellan 2040 och 2045. NGF-projektet förväntas ersätta befintliga europeiska plan som Dassults Rafale, Eurofighter Typhoon och Spaniens F/A-18 Hornet.

Det nya flygplanet kommer att ha helt ny teknik inklusive en ny Next European Fighter Engine, som för närvarande utvecklas av MTU Aero Engines och Safran. Det kommer också att ingå i nästa generations vapensystem och arbeta med obemannade ”wingmen” i form av autonoma drönare, som ska kunna dela data mellan varandra inom ett ”luftstridsmoln” med hjälp av artificiell intelligens.

New Generation Fighter (NGF), nästa generations fransk-tysk–spanska jaktflygssamarbete.

Nyckelteknologier för NGF är avancerade cyberfunktioner, massdata (AI, big data, etc.), radarutveckling inom området passiva och kognitiva sensorer, hypersoniska vapen, högenergivapen, obemannad och svärmande teknik, kvantberäkning , avancerad robotik, tillgång till rymden, förstärkt verklighet och 3D-utskrift.

Det tysk-franska projektet har konkurrens från Storbritannien, som förra året lanserade sina egna planer på ett ny stridsflyg, som kallas ”Tempest”.  Det är under utveckling av ett konsortium under ledning av BAE Systems, Storbritanniens största försvarsföretag, tillsammans med den brittiska motortillverkaren Rolls-Royce, det italienska försvarsföretaget Leonardo och den europeiska missiltillverkaren MBDA.

Det ska ersätta Royal Air Force (RAF: s) Eurofighter Typhoon från 2035. Tempest har kommit ett steg närmare verklighet genom ett partnerskapsavtal med Sverige. Italien har nyligen också anslutit sig till projektet.

Den brittiska konkurrenten verkar vara ännu mer imponerande än NGF eftersom dess utvecklare förväntar sig att producera en helt pilotlös version av planet, utrustad med någon form av energivapen. Tempest kommer att kunna flyga obemannad och ny teknik gör det möjligt att kontrollera svärmar av drönare. Tempest kommer att innehålla konstgjord intelligens och kan vara utrustad med laservapensystem, liknande MiG-41 jet fighter-konceptet.

Under Cooperative Engagement Capability kan Tempest dela information som registrerats av dess sensorer med andra flygplan eller markstöd för att bättre samordna attacker. Den kommer att drivas av en adaptiv motor och pilotens hjälmmonterade display skapar en virtuell cockpit med augmented reality-teknik.

Tempest kommer att kunna ta en flexibel nyttolast, ha en anpassningsbar struktur, sensorer med lång räckvidd, avancerade material, hypersoniska vapen, laserriktade energivapen, intelligent underhåll, cyberskydd, högenergivapen och en framtida cockpit.
Storbritanniens Tempest-projekt utvecklas av ett konsortium under ledning av BAE Systems

Viljan att vara oberoende från USA och möjlighet till export tros vara de viktigaste drivkrafterna i den europeiska strävan att utforma en sjätte generation.

Nyckelteknologierna för en så sofistikerad maskin kommer dock från USA och kräver USA-godkännande. Processen med att utveckla luftfartstekniken är progressiv. Det är nästan omöjligt för en industri att hoppa över en generation och skapa ett flygplan av sjätte generationen utan att skapa den femte tidigare, men det är detta som europeerna nu försöker göra. Dessutom splittrar man sina resurser genom att gå fram med två olika projekt.

Translate »