2021-10-28 – Göteborg – Årsmöte med föredrag

Flyg- och rymdtekniska föreningen inbjuder till föredrag

Nu ser det äntligen ut att ha ljusnat på pandemifronten och därför anser vi i styrelsen att vi på ett säkert sätt kan ha ett vanligt årsmöte med föredrag.

Tid: 16:30
Datum: 28 oktober
Plats: RUAG Space, Solhusgatan

Mötet inleds med sedvanliga årsmötesförhandlingar och sedan följer föredraget.

Under 2022 kommer det att ske en hel del spännande inom rymdområdet här i Europa. Först ut under juni månad är JUICE, som skall åka till Jupiter och komma fram i januari 2030. Sedan är det äntligen dags att få iväg Rosalind Franklin, som tidigare kallades ExoMars Rover. Där finns ett fönster mellan 20 september och 1 oktober för att landa på Mars 10 juni 2023 Dessutom skall Euclid under andra halvåret skickas iväg till Lagrangepunkt 2 för att studera fördelningen mellan mörk energi, mörk materia och vanlig materia.

Föredraget kommer att handla om hur Rosalind Franklin slutligen ser ut samt även ta upp ett kommande europeisk Mars-fordon som skall samla upp de markprover som den amerikanska rovern Perseverance just nu samlar in, och hur dessa prover sedan skall skickas tillbaka till jorden för detaljerade analyser.

Efter föredraget så bjuder FTF på öl och smörgås.

Senaste tid för anmälan är klockan 12 den 27:e oktober, men anmäl dig gärna tidigare.

Translate »